Mon August 26, 2019   |   دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸  
   
 
 
  انتقادات و پیشنهادات  |  ارتباط با ما      صفحه اصلی  |  اخبار و رویدادها  |  پیام ها و اطلاعیه ها  |  مناقصات و مزایدات
حسين سيبي
سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري همدان
     مناقصه، مزایده، فراخوان
خرید باکس زباله شهری
مطالعات تهیه طرح جامع مدیریت پسماند منطقه شمالی و مرکزی استان همدان
تهیه ، نصب و راه اندازی دوربین‌های مدار بسته
شناسايي پيمانكار
جمع آوری ضایعات خشک در سطح منطقه (3 و 2)
بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٨/٠۴/٢٩ تعداد بازدیـد : ٣٨   بازگشت
 
 
 


سامانه تدارکات الکترونيکي دولت (ستاد)، بزرگترين بازار شفاف دولت


انتشار اطلاعات معاملات تمامي وزارتخانه ها، دستگاه هاي اجرايي مشمول قانون برگزاري مناقصات و ساير قوانين مالي و معاملاتي بخش عمومي در راستاي دسترسي آزاد به اطلاعات براي عموم مردم

 

 

 

دکتر سيد امير اصغري (مديريت سامانه تدارکات الکترونيکي دولت) اشاره کردند که سامانه تدارکات الکترونيکي دولت (ستاد) (www.setadiran.ir)، بزرگترين سامانه معاملاتي دولت است که مبتني بر مفاد، مواد و محتواهاي قانوني متفاوت و استوار همانند ماده 50 قانون احکام دائمي توسعه کشور، ماده 9 برنامه توسعه ششم، تبصره 5 ماده 169 قانون اصلاح قانون ماليات­هاي مستقيم و مصوبه­هاي هيئت دولت شکل گرفته است. در اين بازار الکترونيکي دولتي، وزارتخانه­ها، دستگاه­هاي اجرايي مشمول قانون برگزاري مناقصات و ساير قوانين مالي و معاملاتي بخش عمومي بايستي با رعايت قانون تجارت الکترونيکي و قانون برگزاري مناقصات، معاملات خود را در اين بستر انجام دهند. در سوي ديگر اين بازار بزرگ، تامين­کنندگان کالا و خدمات کل کشور (اعم از اتحاديه­ها، اصناف، انجمن­هاي پيمانکاران و مشاوران) هستند که مي­توانند با حضور در اين سامانه از منافع مالي معاملات انجام شده در سامانه ستاد منتفع گردند.

وي همچنين از مزاياي سامانه ستاد به موارد زير اشاره نمودند:

1-     ايجاد بستري شفاف جهت فسادزدايي انجام معاملات: با راه­اندازي اين سامانه، هم­اکنون دولت اين دانش را بطور کامل دارد که چه دستگاهي، چه معامله­اي را با چه کساني، تحت چه ضوابطي، در چه رقابتي، با چه شرايطي و در چه زماني انجام داده است. بايستي اذعان نمود که ديجيتاليزه کردن فرآيندهاي سنتي، نرخ فساد را صفر نمي­کند اما ريسک انجام تخلف و فساد را کمينه مي­کند. به عبارتي، اگر تعمدي در انجام تخلف وجود داشته باشد، ردپاها به وضوح در سيستم مي­مانند. در سال 97، شفاف­سازي معاملات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه ستاد انجام شد؛ بدين گونه که تمامي معاملاتي که وزارت صمت و سازمان­هاي تابعه آن انجام مي­دهند و نصاب آنها از در زمره معاملات خريد جزئي به بالاتر (در سال 97، رقم دو ميليون و پانصد هزار تومان به بالا) بوده است در اين سامانه در قسمت پنل شفا­ف­سازي معاملات قابل رويت است. در گام بعدي، در تير ماه 98، اقلام اطلاعاتي تمامي معاملات وزارتخانه­ها، دستگاه­هاي اجرايي مشمول قانون برگزاري مناقصات و ساير قوانين مالي و معاملاتي بخش عمومي نيز در اين پنل، شفاف­سازي شدند. بديهي است که اگر دستگاه­ها، افزون بر نظارة دستگاه­هاي نظارتي همانند سازمان بازرسي کل کشور و ديوان محاسبات، نظاره و نگاه عموم مردم را نيز بر فرآيند انجام معاملات خود ببينند، نرخ انجام تخلف کمينه خواهد گرديد. البته اين اطلاع ­رساني، شفاف­سازي پس از انجام تمامي مراحل در سامانه ستاد است و رسالت اين سامانه بسيار بيشتر از اطلاع­رساني است.

2-     ايجاد يک بستر معاملاتي منصفانه براي رقابت تمامي تامين­کنندگان کالا و خدمات در کل کشور: سامانه ستاد بر بستر وب است؛ براي مثال براي تامين­کنندگان جنوب کشور، اين امکان فراهم است که پاسخگوي نيازمندي­هاي دستگاه­هاي شمال کشور نيز باشند. لذا اين امکان، مي­تواند موجب رونق کسب و کارهايي شود که شايد تا ديروز تنها پاسخگوي دستگاه­هاي استان و يا شهر خود بودند و مساوات را در اختيار قرار مي­دهد.  افزون بر اين، در مزايده­هاي دولتي نيز، تعداد مزايده­گران بسيار بيشتر از حالت فيزيکي شده است. در برخي از مزايده­ها قريب 600 مزايده­گر در معامله شرکت مي­کنند که اين نشان­دهنده، حضور حداکثري از کل کشور در يک معامله و فراگيري سامانه است.

3-     ايجاد يک انباره از داده­هاي پرارزش براي استفاده در تصميمات مديريت کلان کشور: سامانه ستاد، اکنون تبديل به انبارة دادة پرارزشي شده است که مي­توان مبتني بر کاويدن و پايش اين داده­هاي عظيم، راهنماهاي بسيار خوبي را جهت تصميم­سازي و تصميم­ياري براي سازمان­ها و ارگان­هاي مديريتي ايجاد نمود. براي مثال سازمان برنامه و بودجه کشور مي­تواند مبتني بر هزينه­کرد سال گذشته دستگاه­ و نهادهايي که از بودجه دولتي ارتزاق نموده­اند، برآورد و تامين بودجه واقعي­تري را در سال آينده تخصيص دهد يا براي مثال مي­توان سياست­گذاري­هاي کلان پيرامون توليد يک کالاي خاص، وارد نمودن آن يا خريد قطعي نمودن آن را بر مبناي داده­هاي واقعي سامانه انجام داد يا براي مثال مبتني بر ميزان مصرف يک کالاي خاص در يک استان و تامين آن از استان­هاي ديگر، در سياست­هاي توليدي تدوين شده براي آن استان در صورت امکان بازنگري نمود.

4-     ايجاد و حفظ محرمانگي معاملات : تمامي پاکات معامله از جمله پاکت ج مناقصات که مشتمل بر پيشنهادات مالي است، با استفاده از روش­هاي ترکيبي رمزنگاري متقارن و نامتقارن رمز مي­شوند و تنها توسط دستگاه­ معامله­گزار و تنها در زماني که بايستي اين پاکات گشوده شوند، بازگشايي مي­شوند. افزون بر رمزنگاري، از امضاي ديجيتال و مهرزماني نيز بهره­برده مي­شود که مشخص شود چه کسي بر روي چه سندي، چه زماني مجوز چه کاري را داده است.

5-     جلوگيري از معامله کالاهاي خارجي: هم­اکنون تعامل خوبي با معاونت امور صنايع وزارت صمت شکل گرفته است و کالاهايي که آن معاونت به يقين برسد که بديل و نظير داخلي  دارند و در سامانه ستاد نيز تامين­کننده آن حضور دارد را مشخص کرده و ارسال مي­کنند تا در اين سامانه، امکان معامله آنها غيرفعال شود.

6-     امکان نظارت سيستمي براي دستگاه­هاي نظارتي: با ورود به زيرسامانه اطلاعات مديريتي سامانه ستاد، اطلاعات مورد نياز براي مونيتورينگ و نظارت بر روند انجام معامله  براي دستگاه­هاي نظارتي فراهم شده است.

7-     ارتباط سيستمي با سامانه­هاي سازمان برنامه و بودجه: براي جلوگيري از تعدد ورود اطلاعات در سامانه­هاي متفاوت و همچنين دريافت اطلاعات صلاحيت پيمانکاران و مشاوران بطور سيستمي از سازمان برنامه­ و بودجه کشور، زيرساخت­هاي لازم براي تبادل داده­ها شکل گرفته است و ان­شالله تا پايان سال 98، اين تبادل تکميل گردد.

8-     انجام تمامي مراحل معاملات براي دستگاه­ها و نظارت بر اين معاملات بدون کاغذ و تمامي الکترونيکي: طبق آمارهاي کسب شده از سامانه، تاکنون بيش از 12 ميليون صفحه کاغذ مبتني بر بکارگيري سامانه ستاد صرفه­جويي شده است.

دکتر اصغري همچنين پيرامون داده­هاي آماري سامانه اشاره کردند که مبتني بر تکليف ماده 9 برنامه توسعه ششم، هم­اکنون تمامي انواع معاملات در سامانه ستاد قابل بهره­برداري است و تاکنون بيش از 75 هزارميليارد تومان تراکنش مالي در اين سامانه انجام شده است که بيش از 90 درصد اين تراکنش­ها در دو سال گذشته صورت گرفته است (سامانه از سال 91 شروع به کار کرده است). همچنين تاکنون، بيش از 60 هزار مناقصه و 14 هزار مزايده در سامانه ستاد منتشر گرديده است.

 

وي افزود، از جمله اقداماتي که اميدواريم تا پايان سال جاري شاهد به بار نشستن آن در سامانه ستاد باشيم عبارتند از:

1-     ارتباط سيستمي با بانک مرکزي براي احراز اصالت ضمانتنامه­هاي بانکي که ارائه اين سرويس، موجب تسهيل فرآيند براي دستگاه­ها و تامين­کنندگان درحين معامله خواهد شد.

2-     فراهم نمودن امکان ثبت­نام غيرحضوري. مبتني بر فراهم شدن وب­سرويس­هاي هويتي ثبت­احوال، شاهکار، اتباع خارجي، کد پستي، مجوزها و ... اکنون مي­توان ثبت­نام را بدون حضور تامين­کنندگان به دفاتر ثبت­نام انجام داد.

3-  فراهم نمودن برنامه کاربردي و اپليکيشن موبايلي براي خدمات سامانه

4-  کاربر پسندتر نمودن فرم­ها و فرآيندهاي انجام معاملات

5-  ارتباطات سيسيتمي با سامانه­هاي مالي داخلي دستگاه­ها جهت تسريع فرآيندهاي حسابرسي­هاي مالي براي ذيحسابان و ديوان محاسبات و اجتناب از دوباره­کاري­ها و اتلاف کاغذ

دکتر اصغري در نهايت افزود که اتاق­هاي بازرگاني، اتحاديه­ها و اصناف بايد حضور پررنگ­تري براي معرفي اين سامانه به افراد زيرمجموعه خود داشته باشند تا دايره­ وسيع­تري بتوانند از اين بازار بزرگ به صورت منصفانه بهره­مند شوند.

 

 
     
 
 
 
 
 
 
© 2010 - 2019  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٣ کاربران آنلاین :
۱۷۲,۹۳۴ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
سازمان مدریت پسماند تهران
سازمان مدیریت پسماند اصفهان
سازمان مدیریت پسماند تبریز
سازمان مدیریت پسماند مشهد
 
لینک های مرتبط
شهرداری همدان
معاونت خدمات شهری
شورای اسلامی شهر همدان
سازمان آمار و فناوری اطلاعات
 
دسترسی سریع 
اخبار و رویدادها
پیام ها و اطلاعیه ها
مناقصات و مزایدات
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان